تبلیغات
مهندسی حفاری نفت و گاز - سیمان منیزیتی حفاری (مگنست)
 
درباره وبلاگ


بی تردید صنعت حفاری هیجان انگیزترین و پرمخاطره ترین بخش از داستان پرفراز و نشیب نفت است . برای هر فردی که در این صنعت وارد شده دارا بودن آمیزه ای از دانشهای گوناگون، تجربه و مدیریت ضروریست .
این وبلاگ که از سال 1389 آغاز به کار کرده گام کوچکیست در جهت اعتلای کارشناسان ، دانشجویان و دست اندرکاران این بخش مهم از صنعت و اقتصاد کشور.



لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق ایمیل یا ارسال نظر در وبلاگ به مدیریت منتقل فرمایید .


لوگوی وبلاگ : نمایی از تنگ سروک در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.


منصور کریمیان ، مهندس ناظر عملیات حفاری ، معاونت فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
شماره تماس جهت هرگونه راهنمایی : 09127619949


مدیر وبلاگ : منصور كریمیان
نویسندگان
نظرسنجی
وبلاگ سروک چه میزان از نیازهای علمی-عملیاتی شما را فراهم کرده است؟






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مهندسی حفاری نفت و گاز
تلاشی برای ارتقای علمی و عملی صنعت حفاری نفت و گاز
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
پنجشنبه 7 اردیبهشت 1391 :: نویسنده : منصور كریمیان

       در حین حفاری چاههای نفت، اغلب اوقات مته حفاری از طبقات یا لایه هایی می گذرد كه دارای خلل و فرج ریز و درشت هستند. در چنین حالتی گل حفاری از این گونه منافذ خارج شده و به هدر می رود. با توجه به قیمت بالای گل حفاری، یكی از وظائف مهم حفاران این است كه در كوتاه ترین زمان ممكن از هرزروی گل حفاری مطلع شده و بلافاصله جهت مسدود كردن منافذ خروج اقدام نمایند.

چندین نوع ماده شناخته شده در دنیا وجود دارد كه به عنوان مواد مسدود كننده جهت این گونه منافذ و خلل و فرج مصرف آن ها در صنعت حفاری چاههای نفت متداول شده است. اغلب این مواد اساسا" منافذ و خلل و فرج حفره های لایه های حاوی نفت (Oil Zone) چاه را برای همیشه مسدود می كنند. استفاده كردن از مسدود كننده ها برای عبور از این نوع لایه ها و ادامه عملیات حفاری چاه نفت حیاتی می باشد ولی در ناحیه بهره برداری (Production Zone) كه ضروری است نفت مورد استخراج قرار گیرد و نهایتاً از همین حفره ها به لوله های خروجی راه یابد، استفاده از این گونه مسدود كننده ها بر بازدهی چاه اثر منفی می گذارد.

جهت جلوگیری از كاهش بهره برداری نفت در لایه های حاوی نفت، ضرورت دارد در حین عملیات حفاری و برای جلوگیری از هرزروی گل حفاری از مواد مسدود كننده ای استفاده گردد كه بتوان به نحوی بعد از خاتمه عملیات حفاری، آنها را از حفره های مذكور خارج نمود تا حفره ها به حالت طبیعی اولیه برگردند. برای این منظور از سیمان خاصی به نام سیمان منیزیتی حفاری استفاده می شود.


سیمان منیزیتی حفاری (مگنست)

پودر اكسید منیزیم قلیائی با محلول كلرور منیزیم و نیز سولفات منیزیم در غلظتهای مناسب واكنش داده و دو نوع سیمان منیزیتی اكسی كلرور (سیمان سورل) و اكسی سولفات، كه سیمانهایی سخت با ویژگی های مفید می باشند را ایجاد می كند.

در مورد فرمول شیمیایی این نوع سیمان بین پژوهشگران مختلف اتفاق نظركامل وجود ندارد ولی در اكثر منابع، فرمولهای زیر گزارش شده است:

5MgO, MgCl2, 8H2O

5MgO, MgSO4, 8H2O


سیمان منیزیتی حفاری سیمانی است كه از املاح و تركیبات مختلف معدنی منیزیم و كلسیم تشكیل و ساخته شده است و دارای انحلال پذیری در اسیدكلریدریك می باشد. دوغاب سیمان منیزیتی با افزودنی های مورد نیاز در تركیبات آن، جهت كاهش هرزروی گل حفاری و انسداد سوراخها و شكافهای وسیع طبقات زمین در عملیات حفاری چاههای نفت به عنوان موادمسدودكننده   (Lost Circulation Material) در لایه های حاوی نفت به كار برده می شود.


سیمان منیزیتی حفاری (مگنست) و افزایه های آن

  • سیمان منیزیتی حفاری (مگنست):

به عنوان ماده اصلی جهت تهیه دوغاب سیمان منیزیتی حفاری به كار می رود.

  • روان كننده سیمان منیزیتی (Magneset Thinner):

این افزایه جهت پراكنده سازی متناسب و یكنواخت ذرات موجود در دوغاب سیمان منیزیتی و نتیجتا" كاهش گرانروی اولیه دوغاب تا حد مناسب به كار برده می شود. این افزایه نباید هیچ گونه اثرات منفی روی زمان بندش و استحكام تراكمی دوغاب سیمان منیزیتی و سایر پارامترها داشته باشد.

  • كند كننده زمان بندش سیمان منیزیتی (Magneset Retarder):

این افزایه جهت تأخیر در زمان بندش دوغاب سیمان منیزیتی به كار برده می شود.

  • شتاب دهنده زمان بندش سیمان منیزیتی(Magneset Accelerator):

این افزایه به عنوان تسریع كننده زمان بندش دوغاب سیمان منیزیتی در مناطقی كه دما كمتر از 140 درجه فارنهایت (60 درجه سلسیوس) می باشد، به كار برده می شود.

انواع سیمان منیزیتی حفاری

سیمان منیزیتی حفاری بر اساس زمان بندش و دمای كاربردی به دو نوع درجه بندی می گردد:

سیمان منیزیتی حفاری دمای پایین (مگنست معمولی): كاربرد این نوع سیمان در دمای پایین تر از 200 درجه فارنهایت می باشد.

سیمان منیزیتی حفاری دمای بالا (مگنست ریتارد شده): كاربرد این نوع سیمان در دمای بالاتر از 200 درجه فارنهایت می باشد.

نمونه برداری از انبار سیمان منیزیتی حفاری

در این نمونه برداری به ازای هر 5 تن یا بخشی از آن، یك كیسه سیمان انتخاب شده و مقدار لازم توسط ابزار نمونه برداری، نمونه گیری می شود. دراین نمونه برداری باید حداقل از سه نقطه مختلف محموله نمونه برداری شود. نمونه های برداشته شده حداكثر 60 تن را می توان با همدیگر مخلوط نموده و به عنوان یك نمونه واحد مورد آزمون قرار داد. حداقل نمونه برداشته شده مورد نیاز 3 كیلوگرم می باشد.


منبع : وبلاگ cementing  (همکار گرامی مهندس محمدرضا زارع)



نوع مطلب : جزوات آموزشی و عملیاتی، لوله های جداری , آستری , عملیات سیمانکاری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 17 اردیبهشت 1392 04:06 بعد از ظهر
سلام آقای مهندس کریمیان بنده در مورد پروزه ای با مشکل مواجه شده ام لطف بفرمایید با حقیر تماس بگیرید یا شماره تماس رو برام smsکنید متشکرم
09174130298
مشکلم در مورد سیمان منیزیتی هستش
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر