تبلیغات
مهندسی حفاری نفت و گاز - کتابچه راهنمای راندن جداری 5/8-9
 
درباره وبلاگ


بی تردید صنعت حفاری هیجان انگیزترین و پرمخاطره ترین بخش از داستان پرفراز و نشیب نفت است . برای هر فردی که در این صنعت وارد شده دارا بودن آمیزه ای از دانشهای گوناگون، تجربه و مدیریت ضروریست .
این وبلاگ که از سال 1389 آغاز به کار کرده گام کوچکیست در جهت اعتلای کارشناسان ، دانشجویان و دست اندرکاران این بخش مهم از صنعت و اقتصاد کشور.



لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق ایمیل یا ارسال نظر در وبلاگ به مدیریت منتقل فرمایید .


لوگوی وبلاگ : نمایی از تنگ سروک در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.


منصور کریمیان ، مهندس ناظر عملیات حفاری ، معاونت فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
شماره تماس جهت هرگونه راهنمایی : 09127619949


مدیر وبلاگ : منصور كریمیان
نویسندگان
نظرسنجی
وبلاگ سروک چه میزان از نیازهای علمی-عملیاتی شما را فراهم کرده است؟






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مهندسی حفاری نفت و گاز
تلاشی برای ارتقای علمی و عملی صنعت حفاری نفت و گاز
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
جداری 5/8-9 یکی از پیچیده ترین و طاقت فرساترین عملیاتهایی است که در طول حفاری یک چاه نرمال در مناطق نفتخیز جنوب انجام می شود . مهمترین کاربرد این جداری پوشاندن لایه های پرفشار گچساران 4 و 5 می باشد. عمق زیاد تا بیش از 3500 متر و وجود حفره باز بسیار زیاد تا 2500 متر ، حجم زیاد دوغاب سیمان، وزن بالای گل تا 160pcf و دیگر مسائل باعث پیچیده شدن حفاری حفره ی 1/4-12 و راندن جداری 5/8-9 می شود . اشراف کامل به نکات، مسائل و مشکلات احتمالی و وجود مدیریت صحیح و ایجاد هماهنگی بین گروههای مختلف در محل پروژه برای مهندس ناظر لازم و ضروری است .
هماهنگی گروههای راندن جداری (آچار کیسینگ) ، سیمانکاری (در برخی اوقات تا 30 نفر) ، گروه نصب تاج چاه (wellhead crew) را باید به پرسنل سکو و گروه سیالات حفاری اضافه کرد .
 انتخاب شاخه هایی که باید رانده شود (space out) ، محاسبات وزن جداری، محاسبات حجم سیمان، بررسی شرایط چاه از نظر وجود جریان یا هرزروی و نبود تنگی چاه از مسائل مهمیست که قبل از راندن باید به آنها توجه کرد .
مخلص کلام اینکه اهمیت بالای جداری 5/8-9 به دلایل ذکر شده تا حدیست که به جرات میتوان گفت مهمترین عملیات در طول حفاری یک چاه راندن این جداری میباشد .
آقای مهندس پیمان امیری که در حال حاضر به عنوان مدیریت منطقه 5 در عملیات معاونت فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در حال کار است و از بهترین همکاران اینجانب میباشد در کتابچه ی پیش رو به نکات ارزنده ای از این عملیات اشاره کرده اند .


برای دانلود این کتابچه اینجا کلیک کنید .





نوع مطلب : جزوات آموزشی و عملیاتی، لوله های جداری , آستری , عملیات سیمانکاری، سیالات حفاری، حفره های اصلی در جنوب غرب ایران، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر