تبلیغات
مهندسی حفاری نفت و گاز - حفاری فروتعادلی از دید عملیاتی 2
 
درباره وبلاگ


بی تردید صنعت حفاری هیجان انگیزترین و پرمخاطره ترین بخش از داستان پرفراز و نشیب نفت است . برای هر فردی که در این صنعت وارد شده دارا بودن آمیزه ای از دانشهای گوناگون، تجربه و مدیریت ضروریست .
این وبلاگ که از سال 1389 آغاز به کار کرده گام کوچکیست در جهت اعتلای کارشناسان ، دانشجویان و دست اندرکاران این بخش مهم از صنعت و اقتصاد کشور.



لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق ایمیل یا ارسال نظر در وبلاگ به مدیریت منتقل فرمایید .


لوگوی وبلاگ : نمایی از تنگ سروک در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.


منصور کریمیان ، مهندس ناظر عملیات حفاری ، معاونت فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
شماره تماس جهت هرگونه راهنمایی : 09127619949


مدیر وبلاگ : منصور كریمیان
نویسندگان
نظرسنجی
وبلاگ سروک چه میزان از نیازهای علمی-عملیاتی شما را فراهم کرده است؟






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مهندسی حفاری نفت و گاز
تلاشی برای ارتقای علمی و عملی صنعت حفاری نفت و گاز
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چهارشنبه 3 فروردین 1390 :: نویسنده : منصور كریمیان

تجهیزات مورد نیاز برای عملیات حفاری UBD:

1)     کمپرسورها   Compressors

کمپرسورها هوای اولیه تحت فشار معادل 100 psi تا 300 psi را برای عملیات حفاری فراهم می سازند

تعداد کمپرسورهای مورد نیاز بستگی به خصوصیات حفره چاهی که بایستی حفاری شود و عمق چاه دارد.

2)     Chiler & After- Cooler

همه کمپرسورها بهمراه سیستمهای خنک کننده افترکولینگ و چیلر که جریان هوای خروجی را تا دامنه های قابل قبول خنک می سازد، ارائه می شوند، که این دمای مطلوب برای ورود به بوستر (حدود 150ºF - 190ºF) است.  هوای فشرده در کمپرسور پس از خروج از کمپرسور جهت خنک شدن به چیلر می رود، زیرا هوای تولید شده در کمپرسور بسیار گرم است و چنانچه این هوا مستقیماً وارد NPU شود آنرا خراب میکند، خصوصاً باعث آسیب دیدن تارهای درون کپسولهای جداکننده اکسیژن از نیتروژن یا Membrane می شود، بنابراین ابتدا هوا وارد Chiler و After-cooling می شود تا به دمای مطلوب برای ورود به NPU برسد.

لازم به توضیح است که چیلر فقط چند درجه حرارت را کاهش می دهد و برای راه اندازه NPU در هوای گرم حتماً نیاز به After- Cooler است.

سه قسمت اصلی چیلر شامل رادیاتور یک فن بزرگ و رطوبت گیر، بسته به مقدار رطوبت موجود در هوای منطقه باید در زمانهای مختلف، به طور متناوب شیر Release رطوبت گیر چیلر را باز کرده تا رطوبت موجود در سیستم خارج شود.

 

3)     واحد پالایش نیتروژنProcessing Unit) (NPU:  Nitrogen  

پس از خنک کردن هوا در سیستم خنک کننده (افتر کولر- چیلر) ، هوا وارد NPU می شود.

در NPU هوا وارد رطوبت گیر بزرگی (مخزن سفید رنگ ) می شود در آنجا رطوبت هوا گرفته می شود و سپس وارد دو فیلتر آبی رنگ شده (ذرات گیر) و در آنجا ذرات بزرگ و کوچک گرفته شده و پس از آن این هوا وارد Heater (خشک کن) می شود، در خشک کن دمای این هوا به حد مطلوب می رسد و هوا خشک می شود، در مرحله بعد هوا وارد دو فیلتر آبی رنگ که کار آن جداسازی ذرات کربن ، ذرات شیمیایی و ذرات ریز از هوا می باشد، می شود پس از آن هوا وارد کپسول هایی به نام Membrane
می شود که این کپسول ها 18 عدد می باشد، در این کپسول ها تارهای بسیار نازک و ظریفی وجود دارد که در این تارها نیتروژن و اکسیژن از هم جدا می شوند و اکسیژن از قمست بالایی هرکپسول خارج می شود و از طریق یک
Line به سمت ولو اتوماتیک که در قسمت پشت NPU قرار دارد هدایت می شود.  در کابین NPU، Panel و تعدادی کلید وجود داردکه مقدار باز بودن و بسته بودن ولو اتوماتیک پشت NPU با آن کلیدها تنظیم می شود و همچنین مقدار درصد اکسیژن نیز با همان کلیدها تنظیم می شود.  NPU دارای ولوهای اتوماتیک دیگری نیز می باشد که این ولوها بطور اتوماتیک باز و بسته می شوند و رطوبت موجود در سیستم را خارج می سازد و همچنین گازهای مازاد (بجز نیتروژن و اکسیژن) موجود در هوا از طریق این ولوها خارج می شود.  که این ولوها هر ساعت یکبار در موقع گزراش نوشتن باید تست شوند.

نکته:   اگر رطوبت بنا به دلایلی در سیستم بالا رود مثلاً اگر شیر Release رطوبت چیلر را دورتر از موقع باز کنیم و یا اینکه رطوبت در سیستم ناگهانی افزایش یابد این شیرها بطور اتوماتیک عمل می کنند و با باز شدن، رطوبت را خارج می کنند.

سیستم ایمن دستگاه NPU:  اگر درصد اکسیژن موجود در نیتروژن تولید شده بیش از حد استاندارد باشد (بیش از مقداری که مادستگاه را تنظیم کرده ایم) دستگاه شروع به آلارم زدن می کند.

به عنوان مثال، اگر دستگاه بر روی 5 تنظیم شده باشد (5% اکسیژن) وقتی درصد اکسیژن موجود در حال خارج شدن از NPU ، به 7% برسد چراغ هشدار دهنده چشمک زن شروع به آلارم زدن می کند و بعد از 2 دقیقه نیتروژن حاوی اکسیژن بیش از حد مطلوب، از بالای دستگاه خارج می شود و وارد خط لوله ای که به سمت چاه می رود نمی شود و اگر این حالت ادامه پیدا کند و درصد اکسیژن موجود در نیتروژن به کمتر از 5% نرسد، NPU بصورت اتوماتیک بعد از 15 دقیقه Shout Down می شود، در این موقع هوایی که بوسیله کمپرسورها تولید می شود و پس از چیلر وارد NPU شده، خارج می شود.

4)     بوستر (Boster)

همانطور که از نام بوستر مشخص است کار آن تقویت فشار گاز است.

بوستر فشار نیتروژن تولید شده در NPU را افزایش می دهد و آنرا با فشار بالاتری به سمت چاه
می فرستد

5)       بارتون و فلومیتر (Barton & Flow Meter)

بارتون وسیله ای است برای ثبت فشار (اختلاف فشار و فشار استاتیک) و همچنین با استفاده از اطلاعاتی که بارتون به ما می دهد می توان حجم نیتروژن (دبی) را محاسبه کرد.  بارتون دارای صفحه ای است که دو عقربه قرمز و آبی بر روی آن قرار دارد، این صفحه قابل تعویض می باشد و باید هر 12 یا 24 ساعت یکبار تعویض شود، در بارتون قلم قرمز رنگ نشانه اختلاف فشار دو سر ارفیس (Orifice) و قلم آبی فشار استاتیک می باشد.





نوع مطلب : حفاری فروتعادلی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر