تبلیغات
مهندسی حفاری نفت و گاز - حفاری حفره چهارم در مناطق نفت خیز جنوب
 
درباره وبلاگ


بی تردید صنعت حفاری هیجان انگیزترین و پرمخاطره ترین بخش از داستان پرفراز و نشیب نفت است . برای هر فردی که در این صنعت وارد شده دارا بودن آمیزه ای از دانشهای گوناگون، تجربه و مدیریت ضروریست .
این وبلاگ که از سال 1389 آغاز به کار کرده گام کوچکیست در جهت اعتلای کارشناسان ، دانشجویان و دست اندرکاران این بخش مهم از صنعت و اقتصاد کشور.



لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق ایمیل یا ارسال نظر در وبلاگ به مدیریت منتقل فرمایید .


لوگوی وبلاگ : نمایی از تنگ سروک در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.


منصور کریمیان ، مهندس ناظر عملیات حفاری ، معاونت فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
شماره تماس جهت هرگونه راهنمایی : 09127619949


مدیر وبلاگ : منصور كریمیان
نویسندگان
نظرسنجی
وبلاگ سروک چه میزان از نیازهای علمی-عملیاتی شما را فراهم کرده است؟






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مهندسی حفاری نفت و گاز
تلاشی برای ارتقای علمی و عملی صنعت حفاری نفت و گاز
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

آغاز حفاری این حفره پس از حفاری سیمان کفشک جداری "8/5-9 است. اهمیت این حفره به دلیل قرار گرفتن در مخزن و آغاز بهره برداری از مخزن آسماری عمده میدان های مناطق نفتخیز جنوب است. در زیر توضیحاتی در مورد حفاری سیمان کفشک جداری "8/5-9 و حفره "2/1-8 اورده شده است.

1.   لوله پائین با مته "2/1-8 یا "8/3-8 نوع Milled Tooth و یک عدد Junk Sub برای حفاری و مانده گیری از درون "8/5-9 Shoe Track.

2.   طراحی BHA برای حفاری Shoe Track:

1.    "8/3-8  or  "2/1-8Bit (Rock Bit)

2.    Junk Sub ( with Float Valve)

3.    2 Joint  "4/3-6DC

4.    Jar

5.    18  Joints "4/3-6 DC

3.   برداشتن DCهای مورد نظر معمولا با توجه به WOB مورد نظر برای حفاری جهتدار. همچنین جهت بالا آوردن DCها از Lift Sub استفاده می شود.

4.   لوله پایین همراه با پرکردن لوله ها هر 10 Stand تا روی سیمان، لمس پلاگها و تنظیم Geolograph (بهترین حالت تنظیم Geolograph لمس کالر و یا Shoe است).

5.   پمپاژ گل بدون Rotation رشته حفاری تا در صورت Wash شدن سیمان متوجه شویم و برای سفت شدن سیمان صبر کنیم.

6.   حفاری سیمان با WOB=5000-15000 lbs (وزن رشته دارای DCgpm=300 و rpm=60.

7.   اگر Shoe Track حفاری شده و هنوز سیمان نرم بود، صبر می کنیم تا سیمان کاملا سخت شود و حداقل باید 5000 lbs وزن بگیرد.

نوع سیمان

وزن  لازم برای حفاری

Soft CMT

کمتر از 5000 lbs

Medium CMT

5000-10000 lbs

Hard CMT

10000-15000 lbs

8.   حفاری سیمان تا 2 متر بالای Shoe در این مرحله ممکن است گل درون چاه با گل دارای پارامترهای جدید Displace  شود. در صورت سخت بودن سیمان حفاری شده ادمه حفاری می دهیم، در غیر این صورت منتظر سخت شدن سیمان می شویم.

9.   جابجایی گل درون چاه با گل سنگین، بهتراست قبل از شروع حدود 30 بشکه آب نمک اشباع پمپ نمایید و شروع به ادامه حفاری تا زیر کفشک، برای حفاری کفشک از گل 90 pcf استفاده می شود.

10.         ادامه حفاری سازند تا 2 متر زیر Shoe و بررسی چاه در صورت Static بودن (ممکن است که گل Displace شود یا نشود) حفاری را تا 20 متر پائین تر از Shoe نیز می توانیم ادامه دهیم.

11.         جابجایی گل درون چاه با گل جدید معمولا در 2 مرحله صورت می گیرد. گل سنگین در درون Suction & Middle Tank موجود است، در مرحله اول پس از اطمینان از سخت بودن سیمان Suction Tank تخلیه می شود و در مرحله دوم پس از وزن گرفتن 10,000-12,000 lbs، Middle Tank تخلیه می گردد.

12.         در تمامی مراحل حفاری Shoe Track مرتب باید Junk گیری نمود تا مطمئن شویم تقریبا هیچ خرده آهنی در چاه نیست.

13.         در صورت Static بودن چاه لوله بالا جهت کنار گذاشتن Junk Sub.

آغاز حفاری حفره "2/1-8 پس از کفشک جداری "8/5-9:

14.         لوله پایین با مته جدید برای حفاری درون لایه آسماری با مته PDC "2/1-8 یا "8/3-8 به همراه پایدار کننده های مورد نیاز برای حفاری جهتدار و اضافه نمودن جار حفاری به رشته حفاری،

15.         از این لحظه به بعد مقدمات وآماده سازی برای جداری بعدی، که به صورت آستری "7 است، آغاز می گردد.

16.         گل مورد نیاز در این مرحله هنوز گل آب نمکی است.

17.         سرعت حفاری در حفره "2/1-8 با استفاده از این گل در حدود 4 تا 6 متر در ساعت با توجه به وزن مجاز روی مته برای کنترل جهت چاه است.

18.         در صورت Complete Loss در آسماری به روش زیر عمل می کنیم:

·       شروع به پمپ کردن گل درون دالیز می کنیم،

·       لوله بالا تا Tool Joint،

·       باز کردن، چک، گردش گل و جریان دادن چاه از طریق Choke Manifold،

·       بستن Hydrill،

·       پمپ کردن مرتب گل بدرون دالیز (2-3 bbl/min

·       تهیه Pill-HV و پمپاژ آن درون لوله ها و Spot آن،

·       در صورتیکه هرزروی بیش از 50 bbl/hr بود تا Shoe لوله بالا کنید.

19.         قبل از رسیدن به لایه های شیلی آسماری شروع به ساخت گل روغنی می نمائیم. وجود گل روغنی باعث افزایش سرعت حفاری تا 10 متر در ساعت و جلوگیری از احتمال گیر لوله ها در اثر تورم و ریزش لایه های شیلی بدرون چاه می شود.

برگرفته از كتابچه مهندس پیمان امیری از همكاران اداره كل حفاری منطق نفتخیز جنوب





نوع مطلب : حفره های اصلی در جنوب غرب ایران، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر