تبلیغات
مهندسی حفاری نفت و گاز - موارد مهم در آزمایش فورانگیرها
 
درباره وبلاگ


بی تردید صنعت حفاری هیجان انگیزترین و پرمخاطره ترین بخش از داستان پرفراز و نشیب نفت است . برای هر فردی که در این صنعت وارد شده دارا بودن آمیزه ای از دانشهای گوناگون، تجربه و مدیریت ضروریست .
این وبلاگ که از سال 1389 آغاز به کار کرده گام کوچکیست در جهت اعتلای کارشناسان ، دانشجویان و دست اندرکاران این بخش مهم از صنعت و اقتصاد کشور.

لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق ایمیل یا ارسال نظر در وبلاگ به مدیریت منتقل فرمایید .



لوگوی وبلاگ : نمایی از تنگ سروک در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.


منصور کریمیان ، مهندس ناظر عملیات حفاری ، معاونت فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب



مدیر وبلاگ : منصور كریمیان
نویسندگان
نظرسنجی
وبلاگ سروک چه میزان از نیازهای علمی-عملیاتی شما را فراهم کرده است؟






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مهندسی حفاری نفت و گاز
تلاشی برای ارتقای علمی و عملی صنعت حفاری نفت و گاز
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چهارشنبه 10 فروردین 1390 :: نویسنده : منصور كریمیان
 

1- کلیه شیرهای فورانگیر باید از یک شرکت معتبر Certificate داشته باشد.

 برای مشخص کردن چگونگی قرار گرفتن رمزها روش زیر پیشنهاد می شود

G=     Rotating Head

A=     AMM. Preventer

Rs=    Single Ram Bop

Rd=    Double Ram Bop

RT=    Triple Ram Bop

S=     Spool Spacer

K=     1000 Psi  Rating Test

بعنوان مثال:

Sk  13-5/8"   SRdRsA

Sk  13-5/8"   SRsRdAG

 

قبل از شروع تست BOP موارد زیر را بررسی می کنیم

1-     از درست بودن اندازه رمزها مطمئن باشیم (اندازه حک شده روی رمزها را بررسی کنیم)

2-     محل نصب لاین های ً1 روغن کومی یونیت به فورانگیرها را بررسی کنیم (یک جدول راهنمای علامت گذاری تهیه شود)

3-     چک ولوهای روی T.K.L و R.K.L را از مواد خارج کنیم (از حالت یک طرفه خارج کنیم)

4-     یک خط تست لاین برای تست فشار شیرهای ً2 و ً4 روی چوک لاینهای در مسیر فلو آماده کنیم. (شیرهای دروازهای از یک طرف تست میدهند)

5-     چوکهای دستی ً2 را سرویس کرده و روی موقعیت باز قرار بدهیم

6-     کلیه فشار سنجهای روی شبکه کاهنده، استند پایپ منیفلد و کنترل پانل ها را بررسی کنیم و از دقت عمل آنها مطمئن شویم (کالیبره شده باشند)

7-     شیرهای روی شبکه کانده و خطوط کشتن و جریان چاه را باز و بسته کرده و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنیم (جدول مبروط بهدوره های لازم برای هر سایز از ولوها در دسترس باشد)

8-     رمزها و شیرهای هیدرولیک و هایدریل را ضمن باز و بسته کردن از حیث زمان لازم بررسی کنیم تا از عدم نشت روغن در سیستم مطمئن شویم.

9-     در برپایی اولیه BOP از سفت بودن کلیه پیچ و مهره های و کلمپ ها اطمینان حاصل کنیم

10-   شیرهای فورانگیر، خطوط، شبکه کاهنده و خط آتش و محل نصب پلاگ تستر را با آب تمیز flash کنیم.  (در این مورد با شکل توضیح بدهیم)

11-   پانلهای کنترل از راه دور و کومی یونیت را بدقت بررسی کنیم و دسته شیرهای چهار راهه را در موقعیت مناسب قرار بدهیم (هرگز دسته این ولوها روی حالت وسط نباشد)

12-   منبع تغذیه هوای دکل psi120 وسیال تست راازلحاظ تمیزبودن بررسی کنیم(نیتروژن یا آب)

13-   پمپهای گل، پمپ های هوایی، برقی و یا پمپ تراک که در تست Bop استفاده می شوند بررسی، فلش و آماده بکار باشند.

14-   شیر دالیز روی اسپول زیر Bop از یک طرف باز باشد

        1-14-        اگر چاه روی هرزوری بود با نصب خطوط گردش میزان هرزوری تحت کنترل باشد

2-14-        اگر چاه روی هرزوری کامل باشد برای انجام تست Bop باید ابتدا چاه را ایمن کرده و سپس اقدام به تست نماییم.

15-   شیرهای ایمنی زیر Kelly و روی سکو و Kelly lock را سرویس کرده و برای آزمایش فشار آماده می کنیم.  (دسته های این شیرها باید در یک محل مشخص و در دسترس عموم کارکنان سکو قرار داشته باشد)

16-   در برپای اولیه از وجود انواع آچار تخت، چپقی، آچار هوایی، پتک آهنی و برنجی (در مخازن) برای کلیه پیچ و مهره ها مطمئن باشیم

17-    lock screw ها را پس از روانکاوی در حالت کاملاً باز قرار بدهیم

18-   قطعات یدکی لاستیکی باید در جای مناسب با دما و نور کافی نگهداری شده باشند ضمناً رینگ گسکت ها و یدکی شیرهای دروازه ای و پلاستیک پکینگ برای جلوگیری از نشت اضطراری و لوازم یدکی برای شیرهای فورانگیر به اندازه لازم در دسترس باشد.  (رینگ گسکت و bonnet seal ها یکبار مصرف هستند)

19-   محفظه زیر Mt.M flang را کاملاً تمیز کنیم تا درصورت نشت آب یا روغن متوجه بشویم

20-   لوله های جریانی چاه و خط آتش به زمین محکم شده باشند

21-   میزان روغن و فشار انباره نیتروژن کومی یونیت را بررسی کنیم

22-   محدوده فشار تست را با توجه به تحمل فشار آخرین سر جداری مشخص و رعایت کنیم

23-   با توجه به ارتفاع دکل و لزوم قرار گرفتن خروجی های Bop در بالای celler و رعایت شیب فلو لاین اندازه Sp-Spool از نظر ارتفاع و قطر داخلی مناسب را قبلاً آماده کنیم (شیب فلو لاین حتی الامکان ماگزیمم ممکن باشد)

24-   یکعدد slotted sub یا perforted st در دسترس داشته باشیم

توجه: در عملیات آزمایش فشار شیرهای فورانگیر روشی را اتخاذ می کنیم که حداکثر استفاده از زمان و حداقل میزان باز یا بسته کردن ادوات را رعایت کرده باشیم.

برگرفته از نوشته های مهندس علی باجلان (مناطق نفتخیز جنوب)




نوع مطلب : فوران و كنترل فوران، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر