تبلیغات
مهندسی حفاری نفت و گاز - انواع سیالات مخزن 2
 
درباره وبلاگ


بی تردید صنعت حفاری هیجان انگیزترین و پرمخاطره ترین بخش از داستان پرفراز و نشیب نفت است . برای هر فردی که در این صنعت وارد شده دارا بودن آمیزه ای از دانشهای گوناگون، تجربه و مدیریت ضروریست .
این وبلاگ که از سال 1389 آغاز به کار کرده گام کوچکیست در جهت اعتلای کارشناسان ، دانشجویان و دست اندرکاران این بخش مهم از صنعت و اقتصاد کشور.



لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق ایمیل یا ارسال نظر در وبلاگ به مدیریت منتقل فرمایید .


لوگوی وبلاگ : نمایی از تنگ سروک در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.


منصور کریمیان ، مهندس ناظر عملیات حفاری ، معاونت فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب
شماره تماس جهت هرگونه راهنمایی : 09127619949


مدیر وبلاگ : منصور كریمیان
نویسندگان
نظرسنجی
وبلاگ سروک چه میزان از نیازهای علمی-عملیاتی شما را فراهم کرده است؟






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مهندسی حفاری نفت و گاز
تلاشی برای ارتقای علمی و عملی صنعت حفاری نفت و گاز
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
سه شنبه 10 خرداد 1390 :: نویسنده : منصور كریمیان

Stocle Tanle Oil gpecofic grauniy یا دانسیته نسبی (relatiue density) نسبت به آب در عمومی‌ترین دسته‌بندی سیال مخزن این است كه آنها را به dry gas، wer gas، gas  condensat، Volatile oil، blaele oil دسته‌بندی كرد.

 

(Dry Gas) گاز خشك

گاز خشك عمدتاً از متان و مواد هیدروكربنی مثل N2 و Col تشكیل شده

 

توجه داشته باشید كه گاز از مخزن تا جداكننده‌ها یك فازی باقی می‌ماند. در حالیكه ممكن است به مایع تبدیل شود (بدلیل gas cooling))

آزمایشهائی كه ممكن است در این نوع مخزن انجام شود تنها اندازه‌گیری فاكتور تراكم‌پذیری گاز است.

 

Wet Gas گاز مرطوب

در متان و دیگر اجزائ سبك تشكیل شده phase develop كاملاً در محدوده‌ای كمتر از مخزن قرار گرفته بنابراین یك گاز مرطوب در طول تخلیه طبیعی (depletion) در مخزن كندانس تشكیل نمی‌شود.

شرائط جداكننده درون phase envelope قرار می‌گیرد و یك مقدار كندانس در سطح تولید می‌كند. حوزة گازی درجنوب دریای سیاه مثالی خوبی از این نوع مخزن است.

بدلیل اینكه درون مخزن كندانس تشكیل نمی‌شود موازنة جرمی كه برای گاز خشك بكار بردیم برای این مخزن نیز مناسب است. تنها آزمایش همان بدست آوردن ضریب تراكم‌پذیری است البته آزمایش جداكننده (geperater test) معمولاً برای تعیین مقدار و خواص فاز كندانس در شرایط سطح بكار برده می‌شود.

نسبت گاز تولیدی به كندانس تولیدی در سطح معمولاً بیشتر از  50.000 می‌باشد و این تعداد در طول حیات مخزن ثابت باقی می‌ماند. رنگ كندانس معمولاً ـ سفید آبی است كه SP.er گراویتی آن نیز پایین است و در طول حیات مخزن نیز ثابت است.

 

كندانس گازی Gas Condensate

كاهش فشار باعث تولید مایع در مخزن می‌گردد و كندانس بیشتر به علت سرد شدن در جداكنننده به وجود می‌آید.

پتانسیل كندانس شدن هیدروكربن‌ در مخزن با مقدار ریچ‌بودن گاز افزایش می‌یابد زیرا كه تركیبات سنگین، دمای بحرانی را به سمت دمای مخزن می‌برد. در حالیكه یك گاز كه Cricondenthem نزدیك به دمای مخزن باشد خیلی شبیه به گاز مرطوب عمل می‌كند.

نسبت گاز به نفت از  30000، 150000 می‌باشد. GOR در ابتدا تا رسیدن به نقطة Dewpoint ثابت است و پس افزایش می‌یابد. برای گازهایی كه GOR آن بالاتر از  100000  كندانس شدن درون مخزن تأثیر آنچنانی بر روی گاز تولیدی ندارد.

غلظت (هپتان پلاس C7+) معمولاً كمتر از 2.5% درصد است. زیرا كه سیال مخزن بیشتر از این مقدار تقریباً شبیه یك مایع می‌باشد. رنگ كندانس از آب سفیدرنگ تا تاریك می‌باشد گراویتی مخصوص كندانس از 40 تا 60 می‌باشد.

معادلات موازنه جرمی گاز خشك برای بالاتر فشار بالای نقطة شبنم شبیه به هم هست. و یك روش تركیبی موازنة جرمی (Compositional) برای پایین‌تر از نقطة شبینم باید بكار برد.

معمولاً این طور فرض می‌شود كه به دلیل اشباع پایین كندانس درون مخزن غیرقابل حركت است (immolbile) و اكثر غیرقابل برداشت می‌شوند.

 

Volatile oil

نفت فرار ـ رفتار مشترك زیادی با كندانس گازی دارد. ولی اجزاء سنگین زیادتری نسبتاً دارد و در شرائط مخزن سیال شبیه مایع می‌باشد Phese envelopes آن گسترده‌تر است و همچنین دمای بحرانی بالاتری بعلت داشتن تركیبات سنگین‌تر دارا می‌باشد. دمای مخزن نزدیك دمای بحرانی است یك كاهش كم در فشار پایین‌تر از نقطة حباب یك برش قابل توجهی از نفت را بخار می‌كند بنابراین نام volatil oil نفت فرار انتخاب شده

GOR=(1750-3200 )

GOR با كاهش فشار مخزن در زیر نقطه‌ حباب افزایش می‌یابد. گراویته مخصوص بیشتر API=40 گراویته در طول برداشت از مخزن كاهش می‌یابد در فشار زیر نقطة حباب خصوصاً در GOR باید فشار اشباع نفت فرار بالا می‌باشد. گازهای زیر نقطة حباب بدست می‌آیند. مقدار مایع بازیافت شده از گاز قابل ملاحظه است. روش تركیبی موازنة جرمی برای مطالعه آن بكار برده می‌شود.

 

نفت سیاه

نفت معمولی است كه عموماً بعنوان نفت ذخیره محسوب می‌شود نام سیاه رنگ آن را نشان نمی‌دهد بلكه تفاوت و تشخیص از Volatile oil می‌باشد. نفت معمولاً بیشتر از 20% C7+ می‌باشد بنابراین phese convelope آن گسترده‌تر است با دمای بحرانی بالاتر از دمای مخزن ـ خطهای كیفیت با فاصل فضای زیادی از هم جدا هستند. خواص بالا طوری است كه نشان می‌دهد وقتی نفت به سطح برسد حجم آن كمتر فشرده می‌شود.

Low shrinkage

GOR اولیه كمتر از  1750 می‌باشد. موقعیكه فشار پایین‌تر از نقطة حباب می‌رسد ابتدا كم می‌شود.

 

ولی در مخازن تركدار بدلیل اینكه مسیر باز برای بالا رفتن گاز بدلیل گراویتی خوب می‌باشد GOR در طول بهره‌برداری از آن كاهش می‌یابد (در طولی كه فشار كاهش می‌یابد Gas Coning جایگزین نمی‌شود.

API كمتر از 45 می‌باشد تغییرات SPG نسبت كم می‌باشد البته در مقایسه با نفت فرار فشار اشباع نفت سیاه نسبتاً پایین است. میزان تركیبات سنگین در گاز آزاد مخزن نسبت به كل مایع بازیافت شده زیاد نمی‌باشد بنابراین معادلات موازنه حجمی كه سیالات به عنوان دو سیستم گاز و نفت می‌شناسد ممكن است برای بعضی از مطالعات كافی باشد كه در واقع نتایج قابل قبول آن معیاری برای تشخیص از نفت فرار می‌باشد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر